måndag 4 maj 2009

En doft av tjära

Nu har jag tjärat den gamla silltunnan som klätterhortensian växer i. Klätterhortensian har stått där i snart 10 år och kommer så fint varje år. Jag brukar tjära tunnan varje år dels för att det luktar så gott av trätjära och dels för att det impregnerar trät så att det inte ruttnar så fort. Förr i tiden tjärade man ju alla träbåtar och det minner mig om när jag var liten och var med min pappa när han rustade vår båt på våren.

Den här lilla hållaren till krukor har vi fått in i butiken och då fick en naturligtvis följa med hem till mig.



Överallt blommar slånbärsburkarna så fint nu

2 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Det borde jag också ha gjort; tjärat vår wiskeytunna...den har torkat och spruckit.
Snygg krukhållare! :o)
Kram lydia

Galleri Hönshuset sa...

Halloj. Allt väl?

Underbara bilder som alltid. Det doftar så otroligt gott med tjära...och fint blir det =)

ha det gott. Kram Pirre